۰۲۱-۸۸۵۱۳۷۹۰
  • فِرِستا: کانون پیوند شما با انبوه مخاطبان

امروزه کسب‌وکارهای زیادی اثرات مخرب، فلج‌کننده و پرهزینه باج‌افزار و سایر حملات سایبری را تجربه می‌کنند. حتی اگر هنوز هدف قرار نگرفته‌اید، ممکن است مشتری، تأمین‌کننده، شریک یا رقیبی بشناسید که چنین موضوعی را تجربه کرده است. این مسئله باعث شده است که بسیاری از شرکت‌ها برای جلوگیری از آسیب‌پذیری و حملات پرهزینه، بر امنیت شبکه تمرکز نمایند.

در این مقاله؛ امنیت شبکه، مزایا و نحوه عملکرد آن توضیح داده شده است.

امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه به ادغام سیاست‌ها، رویه‌ها، شیوه‌ها، ابزارها و تخصص‌ها جهت محافظت از شبکه‌های فناوری اطلاعات می‌پردازد.

هدف امنیت شبکه این است که از همه چیز در یک شبکه (به‌عنوان‌مثال؛ سرورها، دستگاه‌ها، برنامه‌ها و داده‌ها) در برابر تهدیدات سایبری مختلف محافظت کند. مجرمان سایبری در نهایت بسیار پیچیده هستند؛ لذا هیچ شبکه‌ای 100% امن نیست.

بااین‌حال هنگامی که امنیت شبکه را پیاده‌سازی می‌کنید، می‌توانید شانس خود را برای جلوگیری از خرابی و ازدست‌دادن داده‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش دهید. همچنین می‌توانید ضمن حفظ عملکرد بهینه، از اعتبار شرکت خود محافظت نمایید.

مزایای امنیت شبکه

امنیت شبکه مزایای متعددی برای کسب‌وکارها و شرکت‌های استفاده‌کننده فعال در زمینه فناوری اطلاعات، ارائه می‌دهد. 5 مزیت اصلی امنیت شبکه به شرح زیر هستند:

جلوگیری از خرابی 

  • جلوگیری از خرابی: مشکلات جدی شبکه می‌تواند باعث خرابی شده که به نوبه خود ممکن است کل کسب‌وکار شما را متوقف کند. حتی ممکن است تحت تأثیر حملات سایبری شدید دچار خاموشی کامل شبکه شوید. یک استراتژی امنیت سایبری دفاع در عمق (Defense In Depth) به شما کمک می‌کند که آسیب‌پذیری‌های متعددی را برطرف کنید.

هنگامی که از چندین ابزار پیشرفته امنیت شبکه برای کاهش خطر استفاده کنید، از موفقیت حملات و توقف سیستم خود جلوگیری می‌کنید.

اجتناب از نشت داده‌ها

  • اجتناب از نشت داده‌ها (Data leakage): بیشتر تهدیدات سایبری از شبکه شما برای دسترسی به سایر بخش‌های زیرساخت فناوری اطلاعات و استخراج اطلاعات شخصی استفاده می‌کنند. این نشت داده‌ها اطلاعاتی مانند داده‌های مالی و اسرار کسب‌وکار را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس صنعت، موقعیت جغرافیایی و نوع داده‌های مربوطه، نشت داده‌ها می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگینی شود. امنیت شبکه شما اولین خط دفاعی در برابر نشت اطلاعات است که به طور مؤثر از رسیدن هرگونه حمله به داده‌های شما جلوگیری و از آن محافظت می‌کند.

اجتناب از نقص داده‌ها

  • اجتناب از نقص داده‌ها (Data Loss): برخی از تهدیدات سایبری قصد استخراج اطلاعات را ندارند. هدف آن‌ها خراب کردن سیستم و ایجاد خرابکاری است. در چنین حالتی، داده‌های شما به آسیب‌های جانبی تبدیل شده و ممکن است در نهایت داده‌های مهم کسب‌وکار خود را از دست بدهید.

پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها و سایر استراتژی‌های امنیت شبکه از خطر ازدست‌رفتن داده‌ها جلوگیری کرده و یا آن را کاهش می‌دهد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن حمله؛ می‌توانید از نسخه‌های پشتیبان خود استفاده کرده و اطلاعات ازدست‌رفته را بازیابی کنید.

حفظ عملکرد بهینه

  • حفظ عملکرد بهینه: عملکرد بهینه شبکه یکی از توانمندسازهای کلیدی کسب‌وکارهای مدرن است. کندی شبکه گاهی اوقات نتیجه مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، باج‌افزارها و سایر تهدیدات سایبری است. امنیت بالای شبکه می‌تواند شما را در برابر تهدیدهای سایبری فلج‌کننده کسب‌وکار محافظت کند.

محافظت از شهرت شرکت

  • محافظت از شهرت شرکت: حسن شهرت و موفقیت از هم جدا نیستند. شهرت شما باعث افزایش وفاداری به برند می‌شود که به نوبه خود وفاداری مشتری را بهبود بخشیده و ارزش طول عمر مشتری (CLV) را افزایش می‌دهد.

بااین‌حال، نقض داده‌های عمومی یا هر حمله سایبری بزرگ می‌تواند شهرت شرکت شما را از بین ببرد. اکثر مشتریان نگران داده‌های خود هستند. یک برنامه امنیت سایبری قوی از سازمان شما محافظت کرده و در نتیجه شهرت شما را بهبود می‌بخشد.

نگارش توسط بَک‌ بان