۰۲۱-۸۸۵۱۳۷۹۰
  • فِرِستا: کانون پیوند شما با انبوه مخاطبان

سرور دسترسی به سخت‌افزار، نرم‌افزار و سایر منابع شبکه را مدیریت کرده و به‌عنوان یک فضای ذخیره‌سازی متمرکز برای برنامه‌ها، داده‌ها و اطلاعات عمل می‌کند. از سوی دیگر، شبکه مجموعه‌ای از رایانه‌ها و دستگاه‌هایی است که عموماً به‌صورت بی‌سیم از طریق دستگاه‌های ارتباطی و رسانه‌های انتقال به یکدیگر متصل می‌شوند.

سرور در مقابل شبکه

تفاوت اصلی بین سرور و شبکه در این است که سرور رایانه یا رایانه‌ها و همچنین برنامه‌های آنها است که به مدیریت دسترسی به یک منبع یا سرویس متمرکز در داخل شبکه از طریق دستگاه‌های متعدد کمک می‌کند، درحالی‌که شبکه مجموعه‌ای از چندین کامپیوتر و سیستم‌های پخش مختلف است. سرورها می‌توانند انواع مختلفی از وظایف معروف به “سرویس‌ها” را انجام دهند، مانند تبادل داده‌ها یا منابع بین چندین کلاینت یا انجام محاسبات از طرف کلاینت. سرور یک نرم‌افزار یا زیرساخت کامپیوتری است.

سرورها اغلب بر اساس منطق آنها سازماندهی می‌شوند. سرورهای پایگاه‌داده، سرورهای چاپ، سرورهای بازی، سرورهای فایل و سرورهای کاربردی نمونه‌هایی از سرورهای رایج هستند.

شبکه مجموعه‌ای از رایانه‌های شخصی، سرورها، رایانه‌های متمرکز، ابزارهای سازمان‌یافته، لوازم جانبی یا سایر دستگاه‌هایی است که به یکدیگر متصل شده‌اند تا امکان اشتراک‌گذاری اطلاعات را فراهم کنند.

شبکه‌ها با سخت‌افزاری که برای اتصال رایانه‌ها و دستگاه‌ها مانند فیبر نوری، اترنت و خطوط برق استفاده می‌شوند، متمایز می‌شوند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شبکه و سرور با تیم بَک‌ بان تماس بگیرید. 

سرور چیست؟

سرور می‌تواند هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزار باشد. سرور بخشی از یک کامپیوتر است که اجازه می‌دهد داده‌ها و منابع با رایانه یا دستگاه دیگری به اشتراک گذاشته شود.

در ابتدا از رایانه‌های اصلی به‌عنوان سرور استفاده می‌شد. در شرایط دیگر، مینی‌کامپیوترها نیز مورداستفاده قرار گرفتند.

درهرصورت، امروزه بسیاری از سرورها سرورهای اشتراکی هستند که می‌توانند ایمیل، DNS و حتی سایت‌های مختلف را در نتیجه یک وب سرور مدیریت کنند. در نتیجه، زمانی که سرورها از کار بیفتند، می‌تواند مشکلات زیادی را هم برای مشتریان سیستم و هم برای شرکت ایجاد کند.

برای کاهش این مشکلات، سرورها اغلب رایانه‌های شخصی درجه یک هستند که به‌گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که تحمل اختلالات را داشته باشند.

سیستم‌های سرویس‌گیرنده – سرور معمولاً از مفهوم درخواست – پاسخ استفاده می‌کنند که در آن مشتری درخواستی را به وب سرور می‌فرستد که برخی از اقدامات را انجام می‌دهد و پاسخی را به مرورگر برمی‌گرداند، معمولاً با یک اظهارنظر یا تأیید نهایی.

یک سرور سخت‌افزار، نرم‌افزار و سایر امکانات پخش‌کننده را نگهداری کرده و همچنین به‌عنوان یک سایت ذخیره‌سازی متمرکز برای برنامه‌ها، فایل‌ها و مطالب عمل می‌کند. در هر زمان، سرورها می‌توانند از دو تا هزاران رایانه شخصی تحت شبکه میزبانی کنند.

برای بیرون کشیدن محتوا، اطلاعات و برنامه‌ها از یک سرور، از سیستم‌های کامپیوتری یا پایانه‌ها استفاده می‌شود. یک رابط کامپیوتری با صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید و حافظه است.

سرور ممکن است خدمات مختلفی را به مشتریان ارائه دهد. همچنین می‌تواند منابع را بین چندین مشتری توزیع کند و از طرف آنها محاسبات را انجام دهد.

علاوه بر این، سرور قادر است به چندین مشتری به طور هم‌زمان خدمات ارائه دهد. یک کلاینت می‌تواند از چندین سرور به خدمات دسترسی پیدا کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص پشتیبانی شبکه و سرور با تیم بَک‌ بان تماس بگیرید. 

شبکه چیست؟

اینترنت یک نمونه شگفت‌انگیز از یک شبکه است؛ زیرا تعداد زیادی از مردم را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند. رایانه‌های شخصی که بخشی از یک سیستم هستند به‌عنوان سرورها یا ایستگاه‌های کاری طبقه‌بندی می‌شوند.

سرورها توسط افراد مورداستفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه به طور مداوم برای ارائه “خدمات” به رایانه‌های شخصی دیگر (و مشتریان آنها) در سیستم اجرا می‌شوند.

منبع:

https://askanydifference.com/difference-between-server-and-network/

ترجمه توسط تیم بَک‌ بان