۰۲۱-۸۸۵۱۳۷۹۰
  • فِرِستا: کانون پیوند شما با انبوه مخاطبان

ممکن است  اینطور به نظر آید که خلاق بودن با رویکرد ساختاریافته تحلیلگر نسبت به انجام وظایف روزمره خود در تناقض می باشد، اما این تصوری دور از واقعیت است زیرا خلاقیت چیزی است که در هر جنبه‌ای از زندگی ما لازم است. اگر چه تجزیه و تحلیل مترادف با رویکرد قطعی است و اصولاً تصمیم‌گیری‌ها با استفاده از تحقیقات دقیق انجام می‌شود، اما هنوز فضای زیادی برای استفاده از خلاقیت در تحلیل کسب و کار وجود دارد.

در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار، هدف از توسعه خلاقیت به عنوان یک مهارت، افزودن ارزش به کل چرخه حیات تجزیه و تحلیل کسب و کار و کمک – نه تنها – به خروجی های بهتر، بلکه به نتایج قابل توجه آن است.

تحلیلگر کسب و کار در موارد زیر نیاز به توجه به خلاقیت دارد:

  • یک تحلیلگر برای یافتن بهترین راه استخراج نیازهای واقعی کسب و کار به خلاقیت نیاز دارد. شما ممکن است جهت دستیابی به دقیق‌ترین و مفیدترین نتایج از فعالیت‌های استخراج نیازمندی‌ها، دست به اصلاح و تغییر یک تکنیک بزنید. یک تحلیلگر خلاق کسب و کار برای درک بهتر نیازهای مشتری سؤالات «هوشمندانه» مطرح می کند و به صورت مداوم تکنیک‌های از پیش تعریف شده را تغییر می‌دهد تا با حوزه و نیازهای خاص ذی نفعان منطبق گردد.
  • در مواردی که محصول از پیش تعریف شده‌ای جهت استفاده وجود نداشته باشد و سولوشن از ابتدا مشخص باشد، خلاقیت برای یافتن راه‌حل‌های عملی که ارزشی برای کاربران نهایی ایجاد کند مفید فایده نیست.
  • تحلیلگران کسب وکار همزمان حامی کسب و کار و فناوری هستند، ایجاد پلی میان دیدگاه های فنی و تجاری گاهی اوقات چالش برانگیز است و انتخاب روش انتقال اطلاعات میان این دو تفکر نیازمند خلاقیت می باشد، اینجاست که روش‌های غیرمتعارف ارائه و ارتباط می‌تواند کلید اصلی باشد.
  • دستیابی به معانی تکمیلی از نتایج استخراج نیازمندیهای ذی نفعان کسب و کار مستلزم خلاقیت ناشی از تفکر اختلاف خلاق است. گاهی اوقات پرسیدن اینکه نیاز واقعی مشتری چیست و اینکه کاربر نهایی موفقیت را چگونه تعریف کرده است، مستلزم پر کردن شکاف های اطلاعاتی با استفاده از تفکر خلاق است.

مهارت‌های خلاقیت را می‌توان در طول زندگی حرفه‌ای آموخت و بهبود بخشید. اولین چیزی که شما به آن نیاز دارید میل به کشف خلاقیت منحصر به فرد خود و روحیه کنجکاوی است. از خود سوال کنید و سعی کنید در کارهای روزمره خود ایده‌های خلاقانه داشته باشید. مهمترین مسأله این است که در برابر خرد متعارف روحیه انتقادی داشته باشید و سعی کنید همیشه بستر را در نظر بگیرید تا زمینه ساز خرد متعارف شده و از آن عاقلانه استفاده کنید.

ترجمه شده در دپارتمان تِک‌ بُن

فاطمه الیاسی

منبع:

The Importance of Creativity in Business Analysis