۰۲۱-۸۸۵۱۳۷۹۰
  • فِرِستا: کانون پیوند شما با انبوه مخاطبان

بر اساس گزارش‌ها، به‌طور متوسط 98 درصد کاربران تلفن همراه پیامک‌های تبلیغاتی را می‌خوانند. این یعنی پیامک ابزار موثری در راهبرد بازاریابی شماست. پرسش بعدی این است که چطور خوانده شدن پیامک را به خرید منتهی کنیم. برای اینکه مطمئن شوید هدف بازاریابی‌تان، یعنی خرید مشتری از شما محقق می‌شود و به ارسال یک پیامک تبلیغاتی خوب بپردازید؛ اصول زیر در نوشتن پیامک را حتماً رعایت کنید. 

  1. زبان ساده و شفاف

این اولین توصیه در نوشتن پیامک است. همه ما می‌خواهیم خلاقیت‌مان را به رخ بکشیم ولی گاهی بهتر است «همه چیز را ساده و اندک نگه داریم». دو متن زیر را با هم مقایسه کنید:

ثبت نام در اپلیکیشن ما به شما این شانس بزرگ را می‌دهد تا 10 درصد تخفیف دریافت کنید. تنها کافیست طی دو هفته آینده یک رزرو ثبت کنید.

ثبت نام در اپلیکیشن و دریافت 10 درصد تخفیف در خرید بعدی. تا 30 بهمن فرصت باقیست.

در پیامک دوم از چاشنی زبان‌شناسی و گرامر چندان خبری نیست و باعث سادگی متن شده است. پیامک نوعی ابزارِ محدود است، پس مهم‌ترین اطلاعات را در یک پیام کوچک بگنجانید.

  1. محدودیت پیامک را رعایت کنید

محدودیت پیامک در متن فارسی 69 کاراکتر است. یک پیامک کوتاه و ساده نه‌تنها قابل‌فهم‌تر است، بلکه می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های ارسال پیامک نیز بشود. پس پیامک‌هایتان را کوتاه بنویسید.

  1. کلمات گیج‌کننده ممنوع

چون در پیامک تعداد کلمات محدود است، بازاریاب‌ها اغلب از مخفف‌ها و کلمات کوتاه‌شده استفاده می‌کنند. گاهی این تکنیک باعث می‌شود پیامک به‌راحتی خوانده نشود.

10گ اینترنت 1م فقط 1000ت.

وقتی گیرنده این پیامک را می‌خواند باید چند ثانیه به آن خیره شود تا ببیند قضیه از چه قرار است و آن را رمزگشایی کند. پس گاهی نیاز نیست آنقدر هم خلاصه‌نویسی شود.

  1. ابهام نداشته باشید

کلمات و نشانه‌ها یا اموجی‌های مبهم اگر به‌درستی به کار نروند، ضررشان بیشتر از سودشان است. از آن‌جایی که پیامک فضای زیادی برای خلق محتوا نمی‌دهد، نمی‌توانید منظورتان را به‌طور کامل بیان کنید.

زبان عامیانه هم خیلی برای نوشتن پیامک مناسب نیست، به‌ویژه اگر مخاطبینتان از سنین مختلف هستند. پیام‌های مخفف و خیلی عامیانه شاید برای مخاطب بالای 30 سال جذاب نباشد.

  1. اطلاعات تماس را بنویسید

اگر شماره تماس یا ایمیل یا پیج‌تان را در پیامک ننویسید، مردم نمی‌روند جای دیگری آن را پیدا کنند. اگر قصد برقراری ارتباط دارید، حتماً اطلاعات تماس خود را در پیامک بنویسید.

مثلاً پیامک «خرید هدیه روز زن با تخفیف، فروشگاه گل یوکا» هیچ اطلاعات تماسی ندارد. می‌توان نوشت «خرید هدیه روز زن با تخفیف، فروشگاه گل یوکا، شماره تماس 111111111، لینک example.com» تا مشتری بتواند به‌طور مستقیم از درون همان پیامک خرید انجام دهد.

  1. کال تو اکشن یا دعوت به عمل

پیامک هم باید توجه را جلب کند هم به انجام کاری دعوت کند. در پیامک باید جزییات اضافی حذف و پیام اصلی به‌صورت مفید و مختصر گنجانده شود.

مثلاً پیامک «یک سال اینترنت رایگان» چندان پیام خوبی نیست چون هیچ دعوت به عملی انجام نمی‌دهد و دریافت‌کننده نمی‌داند باید چکار کند.

برای اینکه پیام بهتر شود، باید بنویسید «یک سال اینترنت رایگان در این لینک example.com».

  • دعوت به تماس تلفنی – اضافه کردن شماره تلفن
  • دعوت به تماشای کاتالوگ – اضافه کردن لینک سایت
  • دعوت به شرکت در یک رویداد – اطلاعات کامل تماس

در پیامک تنها یک کال تو اکشن داشته باشید تا مخاطب سردرگم نشود.

  1. مخاطبان را دسته‌بندی کنید

ارسال پیامک تبلیغاتی نیز مثل هر کانال ارتباطی دیگر برای موفق شدن به دسته‌بندی و شخصی‌سازی نیاز دارد. به‌جای اینکه خودتان را با فرستادن اطلاعات نامرتبط به افراد نامرتبط اذیت کنید، برای کسانی پیامک بفرستید که به موضوع شما علاقه دارند.

برای این کار، با توجه به نوع کسب‌وکارتان مخاطب را دسته‌بندی کنید. مثلاً اگر خدمات حیوانات خانگی ارائه می‌کنید، می‌توانید مخاطبان را بر اساس حیوان خانگی که دارند (سگ، گربه و …) دسته‌بندی کنید. اگر سالن زیبایی دارید می‌توانید بر اساس نوع خدماتی که قبلا ً گرفته‌اند (مثلاً کاشت ناخن یا رنگ مو) دسته‌بندیشان کنید و پیامک ارسال نمایید.

مثلاً کسی که گربه دارد، به پیامک‌هایی که درباره سگ می‌فرستید علاقه و نیازی ندارد. پس بسته به نوع مخاطب و ترجیحاتی که دارد پیامک ارسال نمایید تا به نتیجه مطلوب برسید.

  1. شخصی کردن

با شخصی کردن پیامک، رنگ و بویی انسانی و فردی به آن بدهید. در کنار ارسال تخفیف‌ها و پیشنهادهای خرید، می‌توانید از داده‌های شخصی مثل نام، خریدهای قبلی، موقعیت جغرافیایی و … دریافت‌کننده برای انسانی‌تر کردن ارتباط بهره بگیرید.

البته نیازی نیست که در همه پیامک‌های تبلیغاتی نام فرد را بنویسید، اما در مواردی مثل تبریک تولد بهتر است از نام استفاده شود.

«سحر عزیز تولدت مبارک. 50 درصد تخفیف برای تمدید کاشت ناخن! 021111111».

وقتی اعلام می‌کنید که تاریخ تولد مشتری را می‌دانید، بیشتر به او نزدیک می‌شوید. و تبریک‌های وقت‌شناسانه همیشه تحسین برانگیز هستند.

  1. بر منافع گیرنده پیامک تاکید کنید

این یک نکته برجسته بازاریابی در هنگام تبلیغ محصول است. باید در کنار معرفی ویژگی‌های محصول، منفعت یا مزیتی که به مشتری می‌دهد را هم نوشت. دو پیامک زیر را مقایسه کنید:

کفش‌های ضدآب جدید رسید. خودتان را نونوار کنید.

بهار امسال با کفش‌های ضدآب ما پاهایتان را خشک و خوشتیپ کنید.

پیامک دوم نه‌تنها ویژگی ضدآب بودن محصول را توضیح می‌دهد، بلکه از حل یک مشکل (یعنی آب و هوا) هم برای کاربر خبر می‌دهد.

  1. یک کد تخفیف ساده بگذارید

خواندن و حفظ کردن کد تخفیف‌های ساده مثل GIFT،50OFF و …خیلی راحت‌تر از کدهایی مثل TKHF101400 است. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای کپی و پیست کردن، کد را تایپ کنند، پس کد تخفیف بهتر است ساده و کاربرپسند باشد.

  1. غلط املایی ممنوع

خیلی از برندها املا و دستور زبان و علامت‌های نگارشی را قربانی نوشتن متن‌های طولانی می‌کنند. بهتر است نکات نگارشی را به‌درستی استفاده کنید تا به مذاق مخاطب هم خوش بیاید.

«تخفیف 15 درصدی کفش‌های ما برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید 021111111 فرصت تا 29 اسفند»

در متن بالا هیچ علامت نگارشی مثل نقطه وجود ندارد. از نظر ظاهری هم جذابیتی ندارد.

  1. ترکیب پیام در گردش کار

گردش‌ کارهای خودکار باعث ارتقای روند بازاریابی، صرفه‌جویی در زمان و دسترسی بیشتر به مشتری می‌شوند. علاوه بر این، هر کانال ارتباطی موجب افزایش اعتماد به برند خواهد شد چون مشتریان می‌بینند که پیام‌ها در مجاری ارتباطی مختلف تکرار شده است.

می‌توانید بسته به نوع شرکت و خدماتتان گردش‌های مختلف بسازید، اما پیامک‌های خودکاری وجود دارند که برای همه کسب‌وکارها مناسب‌اند (چون به اطلاعات شخصی خاصی غیر از تاریخچه خرید یا جستجوی کاربر نیازی ندارد)، مثلاً:

  • سبد خریدی رها شده
  • جستجوی رها شده
  • رویدادهای خاص (تولد، عضویت در باشگاه و …)
  • تأیید سفارش
  • پیگیری پس از خرید
  1. به زبان مخاطب پیامک بفرستید

اگر زبان ترجیحی مخاطب خود را می‌دانید، بهتر است به آن زبان برایشان پیامک بفرستید چون 75 درصد مشتریان دوست دارند محصولات را به زبان خودشان بخرند.

در سیستم‌های پیامکی و ارسال پیامک تبلیغاتی می‌توانید قالب‌های مشخصی برای زبان‌های مختلف انتخاب کنید. آمار کمپین‌های بازاریابی چندزبانه نیز در برخی سیستم‌ها وجود دارد که تحلیل  را آسان‌تر ‌می‌کند.

  1. بهینه‌سازی جدول ارسال

حتی اگر داده‌های زیادی از مشتری برای پُر کردن جدول ارسال ندارید، بعضی نکات را باید بدانید. مثلاً هیچ‌کس دوست ندارد نصف شب، صبح زود یا در تعطیلات آخر هفته پیامک تبلیغاتی دریافت کند.

یادتان باشد که ارسال پیامک تبلیغاتی نسبت به روش‌‌های دیگر، کانالی خصوصی‌تر است و مردم بیش از آنکه دوست داشته باشید شماره تماسشان را بدهند، ایمیلشان را به برندها می‌دهند. وقتی هم شماره تماسشان را به شما دادند، قدردان اعتمادشان باشید و برای ارسال تخفیف‌های هفتگی از آن شماره استفاده نکنید. این شماره را برای موقعیت‌های خاص، تبریک‌ها، یادآورهای فردی، تغییر ساعات کاری و … نگه دارید.

پیامک روش بسیار خوبی برای تکمیل راهبرد بازاریابی و ارتباط دوستانه با مشتریان است. استفاده از پیامک پیچیده نیست و به تلاش خاصی نیاز ندارد. از قالب‌های شناخته‌شده پیامک برای جذب مخاطب و گرفتن نتایج مطلوب استفاده کنید.

پرشیا فاوا

Author پرشیا فاوا

More posts by پرشیا فاوا

نظرتان را ثبت کنید