۰۲۱-۸۸۵۱۳۷۹۰
  • فِرِستا: کانون پیوند شما با انبوه مخاطبان

به‌طور کلی در سامانه‌های پیامکی و در بازاریابی پیامکی، دو نوع پیامک وجود دارد. پیامک تبلیغاتی و پیامک خدماتی . در این مقاله به بررسی این دو نوع پیامک پرداخته و تفاوت‌هایشان را می‌شناسیم.
اساساً پیامک انبوه به قصد اطلاع‌رسانی، تبلیغ، ارائه خدمات، آشنا کردن مخاطب با خدمات و محصولات ارسال می‌شود. بر همین اساس، تنوع‌هایی هم در انواع پیامک‌های ارسالی به مخاطبین وجود دارد.

پیامک تبلیغاتی

پیامک تبلیغاتی به پیامی متنی گفته می‌شود که شرکت‌ها یا تولیدکنندگان یا ارائه‌کنندگان خدمات به قصد تبلیغ به موبایل مخاطبین خود ارسال می‌کنند. تقریباً همه ما هم از این نوع پیامک به دفعات دریافت کرده‌ایم. شاید کلمه تبلیغات آنقدر تکرار شده باشد که مردم یا از آن فراری‌اند، یا جستجوی خاص دیگری در معنا و انواع آن انجام نمی‌دهند. اما کسب‌وکارها و فروشندگان و … ناچارند از تبلیغات و به‌ویژه تبلیغات پیامکی استفاده کنند.

پیامک تبلیغاتی ارزان است و استفاده از آن نیز راحت. پیام تبلیغاتی چون فضایی از حافظه موبایل افراد اشغال نمی‌کند، امکان دارد برای مدت طولانی روی موبایل او باقی بماند و می‌توانید متوجه شوید که آیا پیام به دست مخاطب رسیده است یا خیر. به‌طور کلی، پیامک تبلیغاتی برای آگاه کردن افراد یا تبلیغ کردن محصول به افرادی است که محصول مورد نظر را نمی‌شناسند. پیامک تبلیغاتی به شماره‌ها و افراد بسیار بیشتری ارسال می‌شود.

پیامک خدماتی

پیامک خدماتی اغلب به درخواست خود مخاطب ارسال می‌شود و گیرنده پیام معمولاً به خدمت مورد نظر نیاز دارد. مثلاً برخی افراد نیازمند خدمات پیامکی بانکی مانند پیامک کسر از حساب هستند. البته اغلب مردم تفاوت پیامک تبلیغاتی با پیامک خدماتی را نمی‌دانند و گاهی فرستندگان هم با اشتباه گرفتن این دو، موجب مشکلاتی می‌شوند. پس در پیامک خدماتی، افراد خدمت مورد نظر را می‌شناسند و شاید قبلاً از آن استفاده کرده باشند.

در پیامک خدماتی، اغلب خودِ دریافت‌کنندگان به میل خود شماره‌شان را به ارسال‌کننده می‌دهند. مثلاً شما از یک فروشگاه بزرگ خرید می‌کنید و در هنگام حساب کردن، شماره‌تان را می‌دهید تا بعداً پیامک‌هایی از طرف آن‌ها دریافت کنید. پیامک‌های خدماتی، برخلاف پیامک‌های تبلیغاتی، اغلب مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند و خیلی وقت‌ها در ساعاتی از روز منتظر دریافتشان نیز هستند.

نمونه‌هایی از پیامک تبلیغاتی و پیامک خدماتی

متن یک پیامک تبلیغاتی می‌تواند این‌طور باشد:
«برای خرید گوشی سامسونگ S21 با تخفیف 40 درصدی تا پایان امروز فرصت دارید. کد تخفیف s21sam40. لینک خرید: https://testink»
«تور آنتالیا:
2 روزه 790
4 روزه 890
6 روزه 990»
روی لینک کلیک کنید: https://testlink»
متن یک پیامک خدماتی نیزی چیزی شبیه به متن زیر است:
«مشتری گرامی، رمز پویا شما: 12345678. فرصت استفاده از رمز 2 دقیقه است.»
«سفارش شما به شماره 1234567890 ثبت شد. برای پیگیری سفارش به لینک https://testlink مراجعه کنید.»
سخن پایانی
در این مقاله با پیامک تبلیغاتی و پیامک خدماتی و ویژگی‌ها و تفاوت‌هایشان به‌طور مختصر آشنا شدید. دیدیم که پیامک تبلیغاتی برای تبلیغ محصولات و آشنا کردن افراد مختلف در سطح گسترده با برخی کالاها و خدمات دیگر فرستاده می‌شود و مخاطب هدف پرتعدادی دارد.

پیامک خدماتی هم از طرف ادارات و سازمان‌ها و سایت‌ها، اغلب به درخواست خود مشتری دریافت می‌شود و او را از گردش کار، اطلاعات شخصی، مراحل مختلف اداری و …. خبردار می‌کند.

پس بسته به حوزه فعالیت خود، می‌توانید از انواع مختلف پیامک استفاده کنید. اگر فروشنده کالا هستید، پیامک تبلیغاتی ارسال کنید و اگر مشتری از شما به‌صورت آنلاین خرید کرد، با پیامک خدماتی او را در جریان ثبت سفارش و ارسال محصول بگذارید.

پرشیا فاوا

Author پرشیا فاوا

More posts by پرشیا فاوا

نظرتان را ثبت کنید