۰۲۱-۸۸۵۱۳۷۹۰
  • فِرِستا: کانون پیوند شما با انبوه مخاطبان

ابزارهای امنیت شبکه زیادی برای استفاده در استراتژی دفاع در عمق وجود دارند. اگرچه برخی از این ابزارها در واقع روش‌ها یا فرآیندهایی هستند که به طور مشترک با ابزارهای ایمن‌سازی شبکه استفاده می‌شوند. در این مقاله برخی از این ابزارها معرفی می‌گردند.

کنترل دسترسی (Access Control)؛ یکی از مهم‌ترین ابزارهای امنیت شبکه

یکی دیگر از مهم‌ترین ابزارهای امنیت شبکه کنترل دسترسی است. کنترل دسترسی روشی برای محدود کردن دسترسی به گروه‌های خاص است. کنترل دسترسی به نوبه خود، به شما کمک می‌کند که از دسترسی‌های غیرمجاز جلوگیری کنید. به عنوان مثال، همه دستگاه‌ها و برنامه‌ها نباید به برخی از بخش‌ها و اجزای شبکه (مانند سرورها) دسترسی داشته باشند. برخی از نمونه‌های کنترل دسترسی عبارتند از: تنظیم نام‌های کاربری / رمزهای عبور،  کلید عمومی/خصوصی، گواهی‌های دیجیتال و رمزهای عبور یک‌بار مصرف (OTP).

می‌توانید از راه حل های کنترل دسترسی برای جلوگیری از نفوذ عوامل تهدید به شبکه خود استفاده کنید. این موضوع زمانی مهم است که یک عامل تهدید موفق شود از لایه امنیت بیرونی شما عبور کند. مکانیسم های کنترل دسترسی همچنین از نفوذ تهدید به یک جزء داخلی در شبکه؛ مثلاً یک سرور، جلوگیری می‌کنند.

نرم‌افزار ضد بدافزار (Anti-Malware Software):

یکی دیگر از ابزارهای امنیت شبکه نرم افزار ضد بد افزار  است. بدافزاربه‌ معنای نرم‌افزار مخرب است که توسط مهاجمان سایبری با نیت دسترسی یا آسیب‌رسانی به کامپیوتر یا شبکه‌ اینترنتی طراحی می‌شود و در اغلب موارد، قربانی حمله از وجود آن در سیستم خود بی‌خبر است. زمانی که بدافزار وارد کامپیوتر شود، بدون اجازه، دسترسی هکرها را به اطلاعات، دستگاه‌ها و سیستم‌ها ممکن می‌سازد. به‌عنوان‌مثال بد‌افزار می‌تواند اطلاعات شخصی، اطلاعات ورود به سیستم‌ها و اطلاعات مالی را استخراج کرده و یا فایل‌ها را قفل یا خراب کند.

بدافزار تقریباً تمام حملات سایبری پیچیده را همراهی می‌کند. این امر نیازمند استفاده از نرم‌افزار ضد بدافزار در استراتژی دفاع در عمق است. برخی از راه‌حل‌های ضد بدافزار از تشخیص مبتنی بر امضا برای شناسایی بدافزارهای شناخته شده استفاده می‌کنند. برخی دیگر از تکنیک‌های پیشرفته‌تری مانند sandboxing برای انجام تجزیه‌وتحلیل و شناسایی بدافزارها استفاده می‌کنند. به‌محض شناسایی بدافزار، راه‌حل می‌تواند تهدید را کم و یا حذف کرده و همچنین حادثه را ثبت نماید. نرم‌افزار ضد بدافزار به شما کمک می‌کند تا اثرات بدافزار بر کسب‌وکارتان را کاهش دهید.

تشخیص ناهنجاری شبکه (Anti-Malware Software):

یکی دیگر از ابزارهای امنیت شبکه تشخیص ناهنجاری شبکه است. تشخیص ناهنجاری فرایند اصلی پشت IDS و IPS است. اغلب باتکیه‌بر یادگیری ماشین، وظیفه اصلی تشخیص ناهنجاری، کشف الگوها یا رفتارهای غیرعادی است. این رفتارهای غیرعادی اغلب علائم فعالیت‌های مخرب هستند. به‌عنوان‌مثال افزایش ترافیک ورودی. راه‌حل‌های مبتنی بر تشخیص ناهنجاری می‌توانند حجم زیادی داده و هشدار تولید کرده که بسیاری از آنها تنها مثبت کاذب و منفی کاذب هستند.  سپس به ابزار دیگری نیاز خواهید داشت – معمولاً یک SIEM که می‌تواند داده‌های IDS و اطلاعات منابع داده دیگر را یکپارچه کند. همچنین ممکن است به یک تحلیلگر جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تشخیص اینکه آیا سیگنال‌ها نشان‌دهنده یک تهدید بالقوه هستند یا خیر، نیاز داشته باشید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا قبل از اینکه شرکت شما با آسیبی مواجه شود، یک حمله سایبری مخرب را شناسایی کنید.

در بخش‌های بعدی سایر ابزارهای امنیت شبکه برای استراتژی دفاع در عمق معرفی می‌گردند.

نگارش توسط بَک‌ بان