۰۲۱-۸۸۵۱۳۷۹۰
  • فِرِستا: کانون پیوند شما با انبوه مخاطبان

پشتیبانی شبکه مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در حوزه شبکه‌های کامپیوتری به عنوان خدمات ارائه می‌شود. فعالیت‌هایی که در صدد نگهداری، حفظ و همچنین بهبود وضعیت شبکه و ارتباطات انجام می‌شوند. مشکلاتی که ممکن است سطح سخت‌افزاری را درگیر کرده باشند، که نیازمند بررسی مواردی نظیر تجهیزات تحت شبکه، کامپیوترها، سرورها، ماشین‌های اداری و یا تجهیزات امنیتی الکترونیکی خواهند بود.
از جهت دیگر، خدمات پشتیبانی شبکه در حوزه نرم‌افزار نیز انجام می‌شود و حل مشکلات نرم‌افزاری نظیر کلاینت و سرویس‌های شبکه نیز از دسته خدمات پشتیبانی شبکه هستند. حال اگر که به دنبال آشنایی عمیق و کامل با خدمات پشتیبانی شبکه و همچنین اجزای مختلف آن هستید، در این مطلب با ما همراه باشید.

خدمات پشتیبانی شبکه کدام‌اند؟

پشتیبانی شبکه، در اصل همان نگهداری از شبکه و تجهیزات آن است که به بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دسته‌بندی می‌شود. خدمات پشتیبانی شبکه، نگهداری و حفظ سلامت قطعات تحت اصول و استاندارد‌های مورد نیاز است. به همین علت، در مرحله اول از انجام پشتیبانی شبکه تمامی امکانات باید به صورت کامل مستندسازی گردند و سپس نقشه شبکه به همراه جزئیات تجهیزات آن نیز ارائه شود.
از مهم‌ترین موارد برای مستندسازی می‌توان به کامپیوترها، سرورها، سوئیچ، روتر، مودم، اکسس‌پوینت، تجهیزات پسیو شبکه، تجهیزات زیرساختی مانند کابل، داکت، کیستون‌ها، پریزهای شبکه، رک و پچ پنل اشاره داشت. مرحله مذکور، یکی از مهم‌ترین بخش‌های پشتیبانی شبکه محسوب می‌شود. چرا که داشتن اطلاعات مکتوب شده و دقیق در شبکه‌های بزرگ می‌تواند به حل مشکلات و همچنین ایرادات کمک شایانی کند.

وظایف کارشناسی پشتیبانی چیست؟

تکنسین‌ها و متخصصین شبکه در بخش پشتیبانی وظایف متعددی دارند و باید به اشکال مختلف از سیستم‌های مدیریت و تجهیزات شبکه نگهداری کنند. با حضور متخصصین و افراد حرفه‌ای، شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار کمترین هزینه را در زمینه نگهداری از کامپیوتر و قطعات متحمل خواهند شد. علت این مورد نیز مشخص است چرا که کارشناسان فعال در حوزه شبکه دارای درک عمیقی از مزایای و معایب هستند و با تسلط به زیرساخت و زیربنای شبکه‌های کامپیوتری، می‌توانند مشکلات را به بهترین شکل ممکن بررسی کنند. از مهمترین وظایف کارشناسان پشتیبانی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شناسایی مشکلات موجود در شبکه در سریع‌ترین زمان ممکن
  • بررسی دوره‌ای سرویس‌ها و نرم‌ افزارهای شبکه از نظر سلامت عملکرد
  • درک روشنی از تجارت کارفرمایان و نیازهای کاربران سیستم‌های کامپیوتری
  • اقدام برای حل مشکلات با استفاده از روش‌های نوین و با کمترین هزینه
  • نظارت مداوم بر روی وضعیت شبکه برای جلوگیری از بروز مشکلات و حل مشکلات به سرعت
  • بروزرسانی وضعیت نرم‌افزاری و امنیت شبکه با نصب و آپدیت نرم‌افزارها
  • پشتیبانی از وضعیت سخت‌افزاری شبکه با تعویض قطعات در صورت نیاز
  • ارائه آموزش تخصصی برای کارکنان در سیستم‌های جدید
  • مستندسازی قطعات و تجهیزات و سرویس‌های موجود در شبکه
  • ارائه گزارش وضعیت شبکه و تجهیزات

سخن نهایی

در این مطلب سعی داشتیم تا به صورت جامع و کامل به ارائه اطلاعاتی در رابطه با خدمات پشتیبانی شبکه بپردازیم تا شما نیز بتوانید بدون داشتن هیچگونه اطلاعات قبلی، آشنایی کاملی را در رابطه با خدماتی پشتیبانی شبکه و اجزای مختلف آن بدست آورید.

 

نگارش توسط بَک‌ بان