۰۲۱-۸۸۵۱۳۷۹۰
  • فِرِستا: کانون پیوند شما با انبوه مخاطبان

شبکه شما با تهدیداتی در هر شکل و اندازه مواجه است و بنابراین باید آماده شناسایی، دفاع و پاسخ به طیف کاملی از حملات باشد. اما واقعیت این است که بزرگ‌ترین خطر برای اکثر شرکت‌ها، عوامل تهدیدکننده نیستند. بلکه مهاجمانی هستند که بودجه خوبی داشته و سازمان‌های خاصی را به دلایل خاص هدف قرار می‌دهند. به همین دلیل، استراتژی امنیت شبکه شما باید بتواند به روش‌های مختلفی که این بازیگران ممکن است استفاده کنند، پاسخ دهد.

معرفی ابزارها و تکنیک‌های امنیت شبکه در استراتژی امنیت شبکه

در اینجا برخی از ابزارها و تکنیک‌ها و استراتژی امنیت شبکه که به شما در انجام این کار کمک می‌کنند، معرفی شده است.

کنترل دسترسی و استراتژی امنیت شبکه

  • کنترل دسترسی: اگر عوامل تهدید نتوانند به شبکه شما دسترسی داشته باشند، میزان آسیبی که می‌توانند وارد کنند بسیار محدود خواهد بود. اما علاوه بر جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، توجه داشته باشید که حتی کاربران مجاز نیز می‌توانند تهدیدهای بالقوه باشند. کنترل دسترسی به شما این امکان را می‌دهد که امنیت شبکه خود را با محدودکردن دسترسی کاربر و منابع فقط به بخش‌هایی از شبکه که مستقیماً به مسئولیت‌های تک‌تک کاربران اعمال می‌شود، افزایش دهید. لذا کنترل دسترسی یکی از مهم‌ترین مسائل در استراتژی امنیت شبکه است. 

نرم‌افزار ضد بدافزار و استراتژی امنیت شبکه

  • نرم‌افزار ضد بدافزار: بدافزارها به شکل ویروس‌ها، تروجان‌ها، جاسوس‌افزارها و غیره برای انتشار از طریق سیستم‌های کامپیوتری و آلوده کردن شبکه‌ها طراحی شده‌اند. ابزارهای ضد بدافزار نوعی نرم‌افزار امنیت شبکه هستند که برای شناسایی برنامه‌های خطرناک و جلوگیری از انتشار آنها طراحی شده‌اند. نرم‌افزارهای ضد بدافزار و آنتی‌ویروس نیز می‌توانند به رفع مشکلات ایجاد شده توسط بدافزار کمک کرده و آسیب‌های وارد شده به شبکه را به حداقل برسانند. لذا نرم‌افزار ضد بدافزار یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل در استراتژی امنیت شبکه است. 

تشخیص ناهنجاری و استراتژی امنیت شبکه

  • تشخیص ناهنجاری: شناسایی ناهنجاری‌ها در شبکه شما بدون درک پایه‌ای از نحوه عملکرد آن شبکه می‌تواند دشوار باشد. موتورهای تشخیص ناهنجاری شبکه (ADE) به شما این امکان را می‌دهند که شبکه خود را تجزیه‌وتحلیل کنید تا در صورت رخ‌دادن رخنه‌ها، به‌سرعت به آنها هشدار داده شود تا بتوانید پاسخ دهید.

امنیت برنامه

  • امنیت برنامه: برای بسیاری از مهاجمان، برنامه‌ها یک آسیب‌پذیری دفاعی هستند که می‌توانند مورد سوءاستفاده قرار گیرند. امنیت برنامه به ایجاد پارامترهای امنیتی برای هر برنامه‌ای که ممکن است با امنیت شبکه شما مرتبط باشد کمک می‌کند.

پیشگیری از نشت داده‌ها و استراتژی امنیت شبکه

  • پیشگیری از نشت داده‌ها (DLP): اغلب، ضعیف‌ترین حلقه در امنیت شبکه، عنصر انسانی است. فناوری‌ها و سیاست‌های DLP به محافظت از کارکنان و سایر کاربران در برابر سوءاستفاده و احتمالاً به خطر انداختن داده‌های حساس کمک می‌کند. لذا پیشگیری از نشت داده ها در استراتژی امنیت شبکه بسیار مهم است. 

امنیت ایمیل

  • امنیت ایمیل: مانند DLP، امنیت ایمیل بر تقویت نقاط ضعف امنیتی مرتبط با انسان متمرکز است. مهاجمان از طریق استراتژی‌های فیشینگ، گیرندگان ایمیل را متقاعد می‌کنند تا اطلاعات حساس را از طریق دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه به اشتراک بگذارند، یا سهواً بدافزار را در شبکه هدف دانلود کنند.
  • امنیت ایمیل به شناسایی ایمیل‌های خطرناک کمک می‌کند و همچنین می‌تواند برای مسدودکردن حملات و جلوگیری از اشتراک‌گذاری داده‌های حیاتی استفاده شود.

امنیت بی‌سیم

  • امنیت بی‌سیم: به‌طورکلی، شبکه‌های بی‌سیم نسبت به شبکه‌های سنتی امنیت کمتری دارند؛ بنابراین، برای اطمینان از عدم دسترسی عوامل تهدیدکننده، اقدامات امنیتی سختگیرانه بی‌سیم ضروری است.

فایروال‌ها

  • فایروال‌ها: فایروال‌ها مانند گیت‌هایی عمل می‌کنند که می‌توانند برای ایمن‌سازی مرزهای بین شبکه و اینترنت استفاده شوند. فایروال‌ها برای مدیریت ترافیک شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرند و به ترافیک مجاز اجازه عبور می‌دهند و درعین‌حال دسترسی به ترافیک غیرمجاز را مسدود می‌کنند.

سیستم‌های پیشگیری از نفوذ و استراتژی امنیت شبکه

  • سیستم‌های پیشگیری از نفوذ: سیستم‌های پیشگیری از نفوذ (که به آن تشخیص نفوذ نیز می‌گویند) به طور مداوم ترافیک شبکه را اسکن و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، به‌طوری‌که انواع مختلف حملات را می‌توان شناسایی کرد و به‌سرعت به آنها پاسخ داد. این سیستم‌ها اغلب یک پایگاه‌داده از روش‌های حمله شناخته شده را نگه می‌دارند تا بتوانند تهدیدات را فوراً تشخیص دهند.

تقسیم‌بندی شبکه

  • تقسیم‌بندی شبکه: انواع مختلفی از ترافیک شبکه وجود دارد که هرکدام با خطرات امنیتی متفاوتی همراه هستند. تقسیم‌بندی شبکه به شما امکان می‌دهد دسترسی مناسب را به ترافیک مناسب بدهید و درعین‌حال ترافیک منابع مشکوک را محدود کنید.

اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد

  • اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد (SIEM): گاهی اوقات جمع‌آوری اطلاعات مناسب از ابزارها و منابع مختلف بسیار دشوار است. ابزارها و نرم‌افزارهای SIEM به پاسخ‌دهندگان داده‌هایی را می‌دهند که برای عمل سریع نیاز دارند.

شبکه خصوصی مجازی و استراتژی امنیت شبکه

  • شبکه خصوصی مجازی (VPN): ابزارهای امنیتی VPN برای احراز هویت ارتباط بین شبکه‌های امن و یک دستگاه نقطه پایانی استفاده می‌شود. VPNهای دسترسی از راه دور معمولاً از IPsec یا SSL برای احراز هویت استفاده کرده و یک خط رمزگذاری شده ایجاد می‌کنند تا سایر طرف‌ها را از استراق سمع مسدود کند.

نگارش توسط بَک‌بان